Jacob Aarup-Andersen, Group CEO, Carlsberg A/S fortæller om:
Jagten på at skabe en bedre fremtid
Carlsberg-gruppen blev etableret i 1847 af brygger J.C. Jacobsen, som havde en fast tro på kvalitet, forskning og langsigtet vækst frem for kortsigtet gevinst. Det har medvirket til, at virksomheden i dag er en global bryggerikoncern med over 70 bryggerier primært i Europa og Asien med 30.000 medarbejdere, som sælger 140 forskellige brands. I 2023 havde virksomheden en omsætning på DKK 73,6 milliarder, og med strategien Accelerate SAIL forventes en betydelig vækst også i fremtiden.
Carlsberg har altid værdsat at give noget tilbage til samfundet, dele forskningsresultater, bidrage til kunst og kultur mv., og virksomhedens mission er at brygge for et bedre i dag og i morgen. Derfor er en bæredygtig udvikling ikke noget, som er opfundet i dag, men det har været en integreret del af virksomhedens DNA siden virksomhedens skabelse. Det er Carlsbergs mål at være CO2-neutral på egen drift i 2030, og indtil videre er reduktionen på 57 pct. Frem mod 2040 er ambitionerne endnu højere og vil omfatte hele værdikæden.
Men kan en øget produktion gennem Accelerate SAIL kombineres med en lavere udledning og nettonuludledning i 2040? Hvordan forholder Carlsberg som en global aktør sig til udfordringer til bæredygtighed?